Stairway to Haute Couture. Οι Μύθοι της Μόδας

Coco Chanel

H Coco Chanel  έφερε την επανάσταση στην υψηλή ραπτική, τις δεκαετίες 1920 και 1930  αντικαθιστώντας τον άβολο κορσέ με άνετα κουστούμια και στενά φορέματα. Τα ρούχα της Chanel  αντιπροσώπευαν γυναίκες ανεξάρτητες, επιτυχημένες, με προσωπικότητα, στυλ και αυτοπεποίθηση. Οι λιτές γραμμές και το απλό στυλ άλλαξαν τελείως τον τρόπο που μέχρι τότε ντύνονταν οι γυναίκες. Έκανε το jersey μόδα και τα φορέματα της από jersey σε ναυτικό μπλε και γκρι έκαναν θραύση στους κύκλους των επωνύμων κυριών. Επίσης ήταν η πρώτη σχεδιάστρια που πρόσθεσε αντρικά στυλ σε γυναικεία σχέδια.

Επίσης ήταν η πρώτη σχεδιάστρια που έφτιαξε το little black dress.  Ένα απλό μαύρο φόρεμα σε κοντή στενή γραμμή. Η Chanel ήθελε να δημιουργήσει ένα λιτό φόρεμα, ευκολοφόρετο και οικονομικό και ταυτόχρονο διαχρονικό σε ένα ουδέτερο χρώμα. Και φυσικά τα κατάφερα μιας και όλες έχουμε ένα μικρό μαύρο φόρεμα που μας βγάζει πάντα ασπροπρόσωπες όποτε χρειαστεί.

Η επιτομή της ιδέας της Chanel για το πώς πρέπει να φοριέται το little black dress ήταν η παρουσία της  Audrey Herburn στην ταινία Breakfast at Tiffany’s που το φορούσε με ένα μαργαριταρένιο κολιέ. Η κλασσική επιτυχία της, το μάλλινο “μπουκλέ” ταγέρ, που λάνσαρε το 1924, έγινε διάσημο και όλες οι πλούσιες κυρίες έτρεχαν στην μπουτίκ της για να το αγοράσουν, κάτι που ισχύει μέχρι και σήμερα. Το ταγέρ αυτό αποτελείται από μία φούστα ως το γόνατο και ένα κοντό σακάκι με χρυσά κουμπιά. Συνήθως το φορούσαν συνδυασμένο με έναν μαργαριταρένιο κολιέ. Από τότε το όνομα Chanel έγινε συνώνυμο της κομψότητας, του πλούτου και της ελίτ. Έπειτα ακολούθησε και η τεράστια επιτυχία του αρώματος Chanel No. 5 που μέχρι σήμερα πουλάει και μάλιστα τα κέρδη από το συγκεκριμένο άρωμα βοήθησαν την εταιρεία σε δύσκολες εποχές. Και επιτυχία δεν σταματάει εδώ. Η καπιτονέ δερμάτινη τσάντα με την χρυσή αλυσίδα, η καρφίτσα καμέλια και τα κλασσικά chanel  γυαλιά ηλίου είναι κομμάτια που κάθε γυναίκα θα ήθελε να είχε στην γκαρνταρόμπα της. class και απλότητα είναι ο μυστικός συνδυασμός του επιτυχημένου οίκου.

Yves Saint Laurent

O Yves Saint Laurent γεννήθηκε στην Αλγερία  και στα 17 εγκατέλειψε το σπίτι του για να πάει να εργαστεί στην Γαλλία στον σχεδιαστή Christian Dior. Όταν πέθανε ο Dior, ο Υves Saint Laurent στα 21 του έπρεπε να αναλάβει εκείνος τον οίκο και τον σώσει από την οικονομική καταστροφή. Δημιούργησε λοιπόν το γνωστό trapeze dress (αέρινο “αιωρούμενο” φόρεμα) και αυτή η κολεξιόν κάτω από το όνομα Dior τον έκανε διάσημο ανά τον κόσμο. Δυστυχώς δεν πρόλαβε να χαρεί την επιτυχία του για πολύ διότι έπρεπε να πάει να πολεμήσει για την ανεξαρτησία της Αλγερίας. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα μετά από 20 μέρες στον πόλεμο να καταρρεύσει ψυχολογικά και να νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική στην Γαλλία. Το 1962 έφυγε από τον οίκο Dior και όντας καλά αποφάσισε μαζί με τον σύντροφό του Pierre Berge να κάνουν τον δικό τους οίκο με χρήματα που θα τους έδινε ο εκατομμυριούχος J. Mark Robinson. H επιτυχία δεν άργησε να έρθει όταν έκαναν μόδα το safari look, της ψηλές μέχρι  πάνω από το γόνατο μπότες, τα στενά παντελόνια και το πλέον κλασσικό γυναικείο κουστούμι γνωστό και ως  Le Smoking. Ήταν επίσης ο πρώτος που έφτιαξε ready to  wear  ρούχα σε μία προσπάθεια να “δημοκρατικοποιήσει” την μόδα και ήταν και ο πρώτος που χρησιμοποίησε μαύρα μοντέλα στην πασαρέλα.

H Westwood ήταν δασκάλα σε ένα δημοτικό σχολείο στο Βόρειο Λονδίνο και είχε ένα παιδί με τον τότε άντρα της Derek Westwood. O γάμος τους κράτησε τρία χρόνια καθώς μετά γνώρισε τον Malcom McLaren, που ήταν ο μάνατζερ του punk συγκροτήματος Sex Pistols. Η Westwood συνέχιζε να διδάσκει ως το 1971 όποτε και ο McLaren αποφάσισε να ανοίξει ένα μαγαζί με ρούχα το Let it Rock γνωστό επίσης και ως Sex ή και Too Fat To Live Too Young To Die. Σε αυτό το εκκεντρικό κατάστημα η Westwood πουλούσε τις υπερβολικές της δημιουργίες. Το μαγαζί υπάρχει ακόμα στην 430 King’s Road στο Λονδίνο και εκεί η Westwood πουλάει την συλλογή της Anglomania. To κατάστημα είναι τώρα γνωστό ως World’s End. Σήμερα ο γιος που απέκτησε με τον McLaren, Joseph είναι ο ιδρυτής του καταστήματος εκκεντρικών εσωρούχων Agent Provocateur. To punk look που λάνσαρε η Westwood έγινε τρελή μόδα όταν οι Sex Pistols άρχισαν να φοράνε ρούχα από το κατάστημά της στις συναυλίες τους. Το στυλ των ρούχων της συμπεριλάμβανε σαδομαζοχιστικά αντικείμενα πάνω στα ρούχα, ξυράφια, αλυσίδες από ποδήλατα ή από καζανάκια, αλυσίδες και κολάρα σκύλων που τα πουλούσαν για κοσμήματα, tartan ύφασμα ( σκοτσέζικο καρό). Έκανε ότι μπορούσε ώστε να κάνει τα ρούχα της όσο περισσότερο σοκαριστικά γινόταν. Έφερε την επανάσταση στο στυλ και μέχρι σήμερα καταφέρνει να είναι μια από της καλύτερες σχεδιάστριες του κόσμου. Τώρα δημιουργεί από βραδινά φορέματα και καταπληκτικά νυφικά ( αυτό που φορούσε η Carrie Bradshaw στην ταινία Sex and the City) ως καθημερινά ρούχα για όλες τις περιστάσεις. Χρησιμοποιεί κυρίως βελούδο και μαλλί. Επίσης οι τσάντες και τα παπούτσια του οίκου είναι πραγματικά μοναδικά και σχετικά οικονομικά. Η Westwood ήταν η πρώτη που έφτιαξε τις 9” ψηλοτάκουνες πλατφόρμες (23cm!) το 1994 από τις οποίες έπεσε η Naomi Cambell στην επίδειξη της κολεξιόν της στο Παρίσι τον ίδιο χρόνο.

Ο οίκος Missoni ιδρύθηκε το 1953 από το ζευγάρι Rosita και Ottavio Missoni. Τα ρούχα είναι γνωστά για τα γεωμετρικά σχέδια όπως ρίγες, αφηρημένα λουλούδια, καλειδοσκοπικά χρώματα και άνετα υφάσματα όπως μαλλί, μετάξι, λινό, rayon και cotton. Ο οίκος έγινε παγκοσμίως γνωστός όταν τον Απρίλη του 1967 το ζευγάρι παρουσίασε την κολεξιόν του στο Palazzo Pitti της Φλωρεντίας (τότε ήταν σαν τη σκάλα του Μιλάνου). Η Rosita έντυνε τα μοντέλα με τις λεπτές λαμέ μπλούζες και αποφάσισε λίγο πριν την επίδειξη ότι τα σουτιέν των μοντέλων δεν ταίριαζαν με τα χρώματα των ρούχων και τους είπε να τα βγάλουν. Φυσικά τα μοντέλα υπάκουσαν τις οδηγίες της σχεδιάστριας και το αποτέλεσμα ήτα να φαίνονται τα γυμνά στήθη τους κάτω από τα φώτα του Palazzo. Αυτή η κίνηση της Rosita κατάφερε να δημιουργήσει αίσθηση στο κοινό αλλά την επόμενη χρονιά δεν της έστειλαν πρόσκληση να λάβει μέρος στην επίδειξη. Οι πωλήσεις όμως αυξήθηκαν κατακόρυφα και η τότε συντάκτρια μόδας της Vogue Diana Vreeland τους εκθείασε και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να ανοίξουν την πρώτη τους μπουτίκ στο Bloomingdales.

Η εταιρεία Burberry ιδρύθηκε το 1856 από τον Τhomas Burberry. Το 1880 ο Burberry δημιούργησε την κλασσική καπαρντίνα από ένα σκληρό αδιάβροχο ύφασμα αλλά που “αναπνέει”. Η καπαρντίνα πατενταρίστηκε το 1888 με το όνομα Burberry. Το όνομα σύντομα έγινε Burberrys όταν πολλοί πελάτες από όλο τον κόσμο αναφερόταν στον οίκο σαν Βurberrys of London. Το όνομα αυτό υπάρχει ακόμα σε παλαιότερα κομμάτια του οίκου. Το λογότυπο με τον ιππότη και την λατινική λέξη prorsum έγιναν σήμα κατατεθέν το 1901. Ο οίκος Burberry “έντυσε” τον Roald Amundsen τον πρώτο άνθρωπο που πάτησε στον Νότιο Πόλο αλλά και τον Ernest Shackleton που ξεκίνησε την εκστρατεία για την Ανταρκτική. Επίσης η θρυλική καπαρντίνα φορέθηκε από τους στρατιώτες στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο και αργότερα έγινε δημοφιλής και στους πολίτες. Την ίδια καπαρντίνα φορούσε και ο Humphrey Bogart στην Casablanca αλλά και από τον Peter Sellers στις ταινίες Ροζ Πάνθηρας. Αλλά η επιτυχία του οίκου δεν σταματάει στην θρυλική καπαρντίνα. Το Burberry καρό γνωστό επίσης και σαν Haymarket check είναι πια το σήμα κατατεθέν του οίκου και χρησιμοποιείται σε ρούχα, τσάντες, φουλάρια και μαντήλια, αποσκευές, ομπρέλες και άλλα.

H μεγάλη επιτυχία για τον Ιταλό σχεδιαστή ήρθε το 1962 στο Palazzo Pitti της Φλωρεντίας κάνοντας μεγάλη εντύπωση σε κοινό και τύπο. Μετά από αυτήν την επίδειξη ο Valentino άρχισε να δέχεται παραγγελίες από πιο καλοντυμένες κυρίες του Παρισιού και της Νέας Υόρκης. Το 1966 δημιούργησε την γνωστή “λευκή” collection του και σχεδίασε και το περίφημο λογότυπο “V”. Το 1964 η Jackie Kennedy παρήγγειλε 6 φορέματα υψηλής ραπτικής, όλα σε μαύρο και λευκό χρώμα, για να τα φοράει κατά τη διάρκεια του πένθους της. Από τότε ο Valentino έγινε αγαπημένος της σχεδιαστής και φίλος και αργότερα της σχεδίασε και το λευκό φόρεμα που φόρεσε όταν παντρεύτηκε τον Έλληνα κροίσο Ωνάσση. Το 1967 κέρδισε το βραβείο Neiman Marcus (το αντίστοιχο των Oscar για την μόδα) και το πελατολόγιό του άρχισε να συμπεριλαμβάνει ονόματα όπως η Elizabeth Taylor, η Marella Agnelli, η πριγκίπισσα Μαργαρίτα αλλά και η Jackie Kennedy Onassis. Το όνομα Valentino είναι άμεσα συνδεδεμένο με την λέξη glamour: φορέματα υψηλής ραπτικής που απευθύνονται κυρίως σε πολύ πλούσιες κυρίες. Πάντα διακριτικά και διαχρονικά τα φορέματά του αποτελούν βασικό κομμάτι των “κόκκινων χαλιών”. Είτε σε μαύρο, είτε σε λευκό χρώμα  ή ακόμα και εμπριμέ σχέδιο αλλά κυρίως σε κόκκινο πάντα τραβάνε την προσοχή και τα φώτα πάνω σε όποια κυρία τα φορέσει. Το κόκκινο το Valentino (rosso Valentino) είναι το σήμα κατατεθέν του στα φορέματα. Και για όσους ασχολούνται με τη ζωγραφική το κόκκινο αυτό αποτελείται από ετα ξής χρώματα: 100% magenta, 100% yellow και 10% black.

www.divanet.gr

No Comments, Be The First!

Your email address will not be published.